Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wyszków. Oszustwa. Trzy osoby straciły łącznie 70 tysięcy złotych!

Beata Modzelewska
Beata Modzelewska
pixabay
Wyszków. Zostali okradzeni podczas wykonywania transakcji płatniczych.

Trzy osoby, podczas wykonywania transakcji płatniczych padły ofiarą oszustwa internetowego. Łącznie stracili ponad 70 000 zł. W dwóch przypadkach wszystko zaczęło się od SMS-a z informacją o małej zaległości i linkiem przekierowującym na stronę banku. W kolejnym, telefonem przedstawiciela " banku".

Oszuści internetowi wymyślają coraz więcej sposobów, by wejść w nielegalne posiadanie danych, które później chcą wykorzystać do kradzieży środków z naszych kont bankowych. Nowy sposób polega na wysłaniu niewinnie wyglądającej wiadomości SMS, w której nadawca podszywa się pod znaną nam firmę np. dostawcę prądu i prosi o dopłacenie niewielkiej kwoty zaległości. Dołączony do wiadomości link przekierowuje na fałszywą strony pośrednika płatności, a następnie – na fałszywą stronę banku. W ten sposób oszuści bez żadnych skrupułów pozbawiają nas naszych wszystkich oszczędności.

Mieli uregulować drobne zaległości

Tak było w przypadku 2 osób, które zgłosiły się do Komendy Powiatowej Policji w Wyszkowie. Otrzymali wiadomości SMS z informacją o zaległości w wysokości 3,81 zł za ostatnią płatność za prąd z linkiem przekierowującym ich do płatności. Wpłacając tę niewielką kwotę stracili swoje oszczędności - łącznie 35 000 zł. W trzecim przypadku do mężczyzny zadzwonił oszust - podając się za "przedstawiciela banku" z informacją o problemach zaistniałych na jego koncie. Oszust uzyskał niezbędne mu dane do późniejszego popełnienia przestępstwa. Mężczyzna dał się oszukać, ponieważ numer z którego dzwonił do niego oszust wyświetlił się w jego telefonie pod nazwą banku, w którym miał konto.

Policja apeluje, aby w każdym przypadku, gdy chodzi o transakcje internetowe, nawet związane z niewielkimi kwotami pieniędzy stosować zasadę szczególnej ostrożności i ograniczonego zaufania. I pamiętać, by nigdy, nikomu nie udostępniać kodów autoryzacyjnych.

Jak nie paść ofiarą oszusta?

  • Zawsze sprawdzaj adres formularza logowania do konta czy poczty e-mail – jeśli zauważycie, że adres w jakikolwiek sposób się zmienił, nie logujcie się. Nawet, jeśli była to zmiana zaplanowana przez bank, musicie o tym zostać poinformowani.
  • Nigdy nie podawaj swoich danych na stronach, które nie są szyfrowane – chodzi o protokół HTTPS, który symbolizuje dobrze nam wszystkim znaną kłódkę , którą znajdziemy przed adresem strony. W momencie kliknięcia w kłódkę powinien wyświetlić się certyfikat bezpieczeństwa. Podawanie swoich danych na stronach, które nie mają zabezpieczenia protokołem HTTPS, jest skrajnie nieodpowiedzialne.
  • Nie podawajcie swoich danych dostępowych obcym osobom – szczególnie dotyczy to próśb, które docierają do naszych skrzynek e-mail. Jeśli dostaniecie taką wiadomość, zadzwońcie do banku, urzędu czy dostawcy mediów i zapytajcie, czy mają z tym coś wspólnego.
  • Sprawdzajcie, komu przesyłacie swoje dane lub pieniądze.
  • Zainwestujcie w dobre programy antywirusowe.

Zobacz inne materiały

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wyszkow.naszemiasto.pl Nasze Miasto